Cultuurprijs 2017 de derde prijs voor Activos (Helaas nog niet uitgevoerd)

Schilderactiviteit

Kinderen en Senioren portretteren elkaar.
Een groep senioren en een groep schoolkinderen (groep 7/8) ontmoeten elkaar. Zij gaan van elkaar een portret schilderen. De groepen worden samengesteld en gesplitst. Een groep senioren gaat naar de school en een groep kinderen komt naar de senioren. Door de ontmoeting met elkaar kunnen er gesprekken ontstaan over b.v. hobby, verleden, toekomst. In de pauze met koffie, thee, limonade met iets lekkers erbij kan de hele groep in een ontspannen sfeer met elkaar in gesprek.

Na afloop van deze schilderactiviteit worden de portretten tentoongesteld. Bij de opening worden de leerkrachten, de kinderen met hun ouders en alle senioren uit de wijk uitgenodigd. Voor de opening vragen we de kinderen een flyer te maken om in de wijk te verspreiden. Ook wordt de krant uitgenodigd. Als slot van het portretschilderen willen we voor de deelnemers, tijdens de opening, een ware happening creëren. De tentoonstelling is voor alle inwoners van de wijk toegankelijk voor een periode van 8 weken. Hierna mag iedere deelnemer zijn/haar portret komen ophalen tijdens een gezellig samenzijn.
Als vervolg hierop gaan we met een groep kinderen en hun (bonus*) opa's en oma's eenmaal per maand onder begeleiding van een kunstenaar schilderen, dit kan binnen maar ook buiten zijn. Het gaat hier dan ook om vrij schilderen. Vrijwilligers dragen er zorg voor dat de activiteit goed verloopt, de kunstenaar begeleidt de deelnemers in het verbeteren van de techniek. Als groep willen we meedoen aan het kunstfestival van Schiebroek.

* Bonus opa’s en oma’s zijn niet de biologische grootouders maar wel ouderen die heel dichtbij de kinderen staan.

Lidle Lokaal Initiatief 2017 locatie Schiebroek gewonnen door Activos.

Activos had een plan ingediend bij de Lidl Lokaal initiatief welke bijdraagt aan een betere en/of gezondere buurt. Deze lokale projecten worden door de Supermarktketen Lidl met 1000 euro ondersteund. Op 27 oktober mochten we de prijs in ontvangst nemen.

KOM IN ACTIE MET ACTIVOS, Zie het verslag en de foto's bij de fotoalbums.

Dank zij de bijdrage van Coalitie Erbij Rotterdam met extra's o.a. de live muziek